الخميس، 7 يناير 2010

المفتش كرومبو


(اسكتش سياسى ساخر)


إمبارح حصلت حاجه غريبه شقه اللواء حبيب وزير السحل والتعذيب اتسرقت و لأن الظباط بتوعه مش فاضيين يمسكوا الحرامية اللي ملوا البلد و مشغولين بمطاردة القلة المندسة اللي بتهدد الأمن القومي و السلام الاجتماعي و العالمي .. فقرر يبعتلي و لما اخدت سحس بمب و رحتله قاللي :

- الحقني يا كرومبو .. انا كنت امبارح مع سيادة الريس بنفتتح معتقل جديد عشان المعتقلات اللي عندنا اتملت و مش مقضية القلة المندسة .. و لما رجعت الشقة بتاعتي لقيتها اتسرقت

و لما سألت و اتطقست عرفت ان فيه تلاتة بس هما اللي بيترددوا ع الشقة دي و أكيد واحد فيهم هوه اللي سرقها .. الدكتور نظيف رئيس مجلس الحلاليف و ده راجل طويل جدا و طبعا إيده طويلة و فيه ناس بتقول انه طويل و اهبل ... و التاني غالي الخبيث وزير الهبش و التفليس و ده راجل اصلع و فيه ناس بتقول عليه اقرع و بياكل حلاوة بفلوسه و لأنه بياكل حلاوة كتير أكيد فلوسه كتيرة بس ما حدش عارف جابها منين ... و التالت محيي الدين فنجرة وزير البيع و السمسرة وده راجل فنجري أوي لدرجة انه بيبيع حاجات غالية جدا برخص التراب والغريب إن الحاجات دي مش بتاعته و لا بتاعة اللي خلفوه .


و لما سألت الدكتور نظيف رئيس مجلس الحلاليف قال :
- أنا كنت امبارح مع سيادة الريس بنفتتح محل كشري ف كفر الجعانين و معرفش حاجة عن الموضوع ده .. حتى اسأل عبده تقلية صاحب المحل

و لما سألت غالي الخبيث وزير الهبش و التفليس قال :
- أنا كنت امبارح مع سيادة الريس بنفكر في طريقة ناخد بيها الضرايب من بتوع الترمس و الحرنكش و بياعين الأمشاط و الفلايات في القطرات و الأتوبيسات و ما هوبتش ناحية بيت اللوا حبيب خالص لأن موضوع الضرايب ده كان شاغلني ع الآخر مش ده برضه حق الدولة ولا إيه ؟

و لما سألت محيي الدين فنجرة وزير البيع و السمسرة قال :
- أنا كنت امبارح في اجتماع مغلق مع سيادة الريس عشان كنا بنحط خطة لبيع السد العالي لمستثمر صومالي ... و قعدت مشغول طول اليوم .. و بعدين أنا مش فاضي للكلام الفارغ بتاعك ده .. ورايا بلد عايز ابيعها .

أنا عرفت مين اللي سرق شقة اللوا حبيب وزير السحل و التعذيب

سحس بمب: أكيد القلة المندسة

كرومبو : برافو يا سحس

1 التعليقات:

يا كريم يا الله يقول...

والله دمك خفيف ونكتة حلوة

الحقوق محفوظة لـ - مدونة الخليفة والشهيد | الإخوان المسلمون